سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حجاب استایل

 

حالت کلی کفتان به چه صورت است؟

همانطور که گفته شد کفتان به صورت یک لباس بلند و پوشیده می باشد که غالبا قد آن پایین تر از زانو قرار می گیرد و دارای آستین های بلندی نیز می باشد. لازم به ذکر است که این پوشش در ابتدا به عنوان پوششی برای مردان مورد استفاده قرار می گرفته است. و رفته رفته در تمام منطقه خاورمیانه مورد توجه و استقبال شمار زیادی از افراد از جمله مرد و زن قرار گرفته است.

جنس کافتان چیست؟

این پوشش غالبا از پارچه های سبک تهیه می گردد. با توجه به بلند و آزاد بودن و همچنین آستین های بلند این لباس، لازم است تا از پارچه هایی با وزن کمتر برای دوخت کفتان استفاده شود تا لباس سنگین نباشد.

برای دوخت کفتان ها از پارچه های پنبه ای و یا ابریشمی استفاده می شود. اما در این میان کفنتان های ساده تر از جنس پارچه های توری و یا پارچه های مصنوعی نیز وجود دارند.

به طور کلی در فصل های سرد سال مانند پاییز و زمستان، پارچه هایی گرم تر مانند پارچه های پشمی و یا ترمه می توانند انتخاب های مناسبی به شمار روند. در مقابل برای فصل های گرم سال نیاز است تا پارچه هایی سبک، خنک و لطیف مانند پارچه های طبیعی و نخی مورد استفاده قرار بگیرند.

 کفتان مخمل و یا کفتان ابریشمی نیز نمونه هایی از کفتان با پارچه های نفیس می باشند که بیشتر برای حضور در مراسم های رسمی و با شکوه پوشیده می شوند.

نمونه های مختلف کافتان

کفتان مدل های متنوعی دارد که همگی از لحاظ الگوی دوخت تقریبا مشابه با هم هستند. اما آنچه موجب تنوع بسیار زیاد در میان این پوشش شده است؛ در درجه اول پارچه های متنوعی است که برای دوخت آن به کار گرفته می شود و سپس تزییناتی که برای هر مدل از کفتان استفاده می شود. در ادامه نمونه هایی از کفتان هایی که امروز در کشور های مختلف پوشیده می شود را معرفی می کنیم.

1-  کفتان دوزی

کفتان یا کافتن دوزی شده در واقع مدل های گلدوزی شده از کفتان هستند که مورد استقبال بسیاری از بانوان سراسر جهان واقع شده است. کار گلدوزی که بر روی کافتن ها انجام می شود هم با دست و هم با ماشین صورت می پذیرد. که در هر دو حال می تواند این لباس را به پوششی نفیس و زیبا بدل نماید که در مهمانی ها و مراسم های مجلل و باشکوه مورد استفاده بانوان قرار می گیرد.

کار گلدوزی بر روی کفتان دوزی با استفاده از مهره های رنگی، انواع پولک و مروارید های رنگی و ... بسیار زیبا تر و چشم نواز تر می گردد.

2-  کفتان توری

کافتن های توری در واقع مدل هایی هستند که در طراحی آن ها از پارچه های توری مانند انواع دانتل، گیپور و ... بهره برده می شود. در این قسم از کفتان های بیشتر در ناحیه گردن، بازو و روی کمر از توردوزی استفاده می شود تا جلوه ای بیشتر به آن بدهد و زیبایی آن را دوچندان نماید.

البته لازم به ذکر است که در بیشتر مواقع از تور به عنوان حاشیه دوزی لباس به صورت پهن و یا باریک بهره برده می شود. به همین دلیل با این نوع از کافتان، کفتان حاشیه دار نیز گفته می شود.

3-  کفتان مخمل

وقتی صحبت از کفتان مخمل می شود همیشه دو مدل از کفتان مد نظر می باشد. یک مدل کفتانی است که به طور کامل از پارچه مخمل تهیه شده است و به عبارت دیگر تمام کفتان از جنس مخمل می باشد. این مدل از کافتن بیشتر برای فصل های سرد سال و همچنین شرکت در مراسم ها و مناسبت های ویژه مورد استفاده قرار می گیرد.

اما از سوی دیگر منظور از کفتان مخمل، پنل های مخمل و یا حاشیه دوزی هایی است که از جنس مخمل و مانند گلدوزی بر روی پارچه اصلی لباس دوخته می شود و بر زیبایی آن می افزاید.

4-  کفتان چاپ شده

در کنار مدل های ساده کفتان که تک رنگ و ساده می باشند؛ مدل هایی وجود دارند که دارای طرح و نقش زیبایی هستند. این مدل از پارچه ها معمولا به صورت چاپ دیجیتال و یا نقاشی بر روی پارچه تولید می گردند و برای دوخت کفتان از آن ها بهره برده می شود.

5-  کفتان با برش لیزری

 

برخی از نمونه های کافتن وجود دارد که در قسمت هایی از لباس دارای طرح و نقشی است که با کمک دستگاه لیزر برش خورده و طرح بسیار زیبایی را ایجاد نموده است.